Gyakran Ismételt Kérdések
Mit jelent a gyakorlatban az utófinanszírozás az uniós pályázatokban?
Az uniós pályázat kedvezményezettjének a támogatási szerződésben meghatározott módon szöveges szakmai beszámolót és pénzügyi beszámolót kell készítenie. Az elkészült és benyújtott beszámolót a támogató vagy a pályázatkezelő szerv elbírálja, esetlegesen hiánypótlást kér, majd a beszámoló elfogadása után a szerződésben rögzítettek szerint utalja a megnyert összeget. Az uniós pályázat kedvezményezettje a kifizetési igényt a már kiegyenlített bizonylatok alapján nyújtja be. A kedvezményezett vagy a támogatási szerződésben megnevezett, az uniós projekt végrehajtásában részt vevő által kifizetett számlák vagy egyéb, az egységes működési kézikönyvben meghatározott, az elszámolást alátámasztó dokumentumok támogatási összegének utólagos megtérítése a kedvezményezett pénzforgalmi elkülönített számlájára történik.
Melyek a Széchenyi 2020 program fő kitörési pontjai?
- Gyógyító Magyarország – Egészségipari Program
- Zöldgazdaság-fejlesztési Program
- Otthonteremtési Program
- Vállalkozásfejlesztési Program
- Tudomány – Innováció Program
- Foglalkoztatási Program
- Közlekedésfejlesztési Program
Mikre kell odafigyelni az uniós pályázatok elszámolásakor?
Mikorra várhatóak a Széchenyi 2020 program pályázatai?
Magyarország a számára 2014-2020 között rendelkezésre álló uniós források felhasználását tíz operatív program keretében tervezi a Széchenyi 2020 program. A Partnerségi Megállapodást 2014. szeptember 11.-én aláírta az Európai Bizottság. A Partnerségi Megállapodásban foglalt célok és azok elérésének részletes kifejtése az operatív programok feladata. A tárgyalások folyamatosan zajlanak az Európai Bizottsággal az operatív programok tartalma kapcsán. A partnerség elvének jegyében a jelenlegi oldalon folyamatosan nyomon követheti a programok tartalmának változását, azonban azok tartalma brüsszeli jóváhagyásukig még változhat. A tíz operatív programból 8 már lezárult 2014. november 25.-én és a másik kettő is záros határidőn belül véglegesítésre, majd elfogadásra kerül. A Minisztériumok folyamatosan indítják a pályázati kiírások társadalmi egyeztetéseit és ezt követően a végleges pályázati felhívások is megjelennek. Várhatóan 2015. áprilisától megérkeznek a leginkább várt, Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program, azaz a GINOP első pályázati felhívásai.
Miket lehet fejleszteni uniós pályázati forrásból?
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)
Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP)
Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP)
Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP)
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP)
Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program
Közigazgatás- és Közszolgáltatás Fejlesztési Operatív Program (KÖFOP)
Vidékfejlesztési Program (VP)
Magyar Halászati Operatív Program (MAHOP)
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program (RSZTOP)
Melyek a legjellemzőbb különbség a hazai és az uniós pályázatok között?
Melyek a leggyakoribb kizáró okok az uniós pályázatokban?
- Kft.-k esetén a saját tőke nem csökkenhet nettó 500.000 Ft alá, Bt.-k esetében az alapításkori saját tőke alá nem csökkenhet.
- Vállalkozások esetén a mérleg szerinti eredmény nem lehet mínusz, illetve érdemes nettó 500.000 Ft felett tartani a jövőben, ha pályázni szeretne a cég.
- Nem lehet a cég, vagy a tulajdonosok KHR / BÁR listások, illetve nem lehet NAV tartozás, mert minden pályázat melléklete a NAV 0-s igazolás.
- A támogatási kérelem benyújtásának időpontjában a támogatást igénylő nem állhat jogerős végzéssel elrendelt végelszámolás, felszámolás alatt, ellene jogerős végzéssel elrendelt csődeljárás vagy egyéb, a megszüntetésére irányuló, jogszabályban meghatározott eljárás nincs folyamatban.
- A Közpénz tv. 6.§ (1) bekezdésében foglalt összeférhetetlenségi okok a támogatást igénylő személyével, illetve a támogatást igénylőként megjelölt szervezettel szemben nem állhatnak fenn.
- Nem nyújthat be támogatási kérelmet az a helyi önkormányzat - ideértve a helyi önkormányzat részvételével működő települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulását, helyi önkormányzatok társulását, valamint a 4/2011. (I. 28.) Korm. rendeletben foglaltak szerint létrehozott konzorciumot is -, amely nem felel meg az Ávr. 94.§-ában foglaltaknak.
- A munkaügyi ellenőrzésről szóló 1996. évi LXXV. törvény hatálya alá tartozó munkáltató, aki a bruttó 300 000 forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzéséhez szükséges munkabéremelést nem teljesíti, a jogsértést megállapító jogerős határozattól számított két évig támogatásban nem részesülhet, kivéve ha igazolja, hogy a béremeléssel érintett munkavállalók kétharmada vonatkozásában a munkabéremelést teljesítette.
Hol találok még releváns kérdéseket a Széchenyi 2020 program uniós pályázatai kapcsán?